Upřesněte výběr produktu
Varianta neexistuje

4 000 Kč

Není skladem Sledovat dostupnost
Česká Národní Banka

Pamětní stříbrná mince Motocykl Jawa 250 Více

Kód produktu: P00231-1Doprava a platba

Stříbrná mince 500Kč 2022 Motocykl Jawa 250

Emise: 15. 6. 2022

Ag 925/1000

JAWA 250 TYP 353
V letech 1954 – 1962 byl sériově vyráběn legendární motocykl JAWA 250 typ 353, lidově
zvaný „Kývačka“. Tento převratný model byl vyvinutý firmou JAWA (v té době Závody
9. května, národní podnik Praha), která ho vyvážela do více než 120 zemí.
JAWA pod vedením šéfkonstruktéra Josef Jozífa vyvíjela a připravovala do výroby nový
motocykl jako pokračovatele motocyklu JAWA 250 „Pérák“ a s největší pravděpodobností
na návrh Jozífa vznikla jakási „nadfiremní“ (odvozeno od dnešního pojmu „nadnárodní“)
pracovní skupina ze zaměstnanců JAWA a České zbrojovky, od roku 1955 Českých závodů
motocyklových (ČZM), národní podnik, která byla pověřena k vytvoření podmínek
pro zvýšení výrobní základny použitelné pro výrobu motocyklů tzv. Národní řady
pod označením JAWA-ČZ. V JAWA to byly kubatury 250 a 350 ccm, v ČZM pak kubatury
125 a 175 ccm. A tak v roce 1954 ze Z9K vyjela JAWA 250 typ 353 již pod označením
JAWA-ČZ 250 typ 353. Byla však více produktem JAWA, než Národní řady. Jedinými
produkty Národní řady byly mezitypy 125 a 175 ccm (typové označení 351, resp. 352) z roku
1954 a pak 125 a 175 ccm (typové označení 355, resp. 356) z roku 1956. A to byl víceméně
konec Národní řady a na přelomu let 1957/1958 se obě firmy vracejí ke svým tradičním
značkám JAWA a ČZ.
Motocykl JAWA 250 typ 353 byl vyráběn s odpruženou zadní vidlicí pomocí dvojice tlumičů,
které byly uchycené mezi zadní kyvnou vidlicí a rámem. Předchůdcem byl model Jawa 250
„Pérák“, po kterém kývačka zdědila motor. Jednalo se o dvoupákové provedení pro řazení
a startování. Zcela novou konstrukci měl rám. Zadní kyvná vidlice protínala svým čepem
pouzdra v zadní části rámu. Přední teleskopická vidlice měla uvnitř nosných trubek vinuté
pružiny v olejové náplni. Kola byla nově se 16 palcovými ráfky. Kývačka měla pohodlné
dvousedlo, pod kterým byl umístěn třetí úložný prostor. V roce 1955 se začal vyrábět typ
353/03 především se zvýšeným výkonem z 9 na 12 koní a jednopákou pro startování i řazení.
Na první pohled se odlišoval typ 353/04 s doutníkovými výfuky místo rybin, který se vyráběl
od roku 1957. Kývačka dosahovala maximální rychlosti 105 km/h a spotřeba paliva byla
3,2 l/100 km.

(Zdroj: ČNB)

Parametry
Hmotnost 25g
Rok 2022